Cercul de geografie se reprezintă prin activităţi de aprofundare, de dezvoltare a aptitudinilor, pasiunii şi deprinderilor de muncă independentă pentru studiu şi cunoaştere, a interesului elevilor pentru diferite domenii ale ştiinţelor Pământului, în folosul celor care obţin performanţe înalte la geografie. Activitatea cercului de geografie se desfăşoară în afara lecţiilor propriu-zise, pe parcursul anului şcolar. Această activitate didactică trebuie fondată pe o motivare clară, obiective, tematică şi finalităţi. Cercul este condus de un preşedinte şi de un vicepreşedinte. În jurnalul cercului se menţionează statutul, numele şi prenumele membrilor, preşedintelui, vicepreşedintelui, profesorului coordonator, responsabilităţile membrilor.
Profesorul are rolul de coordonare şi îndrumare a activităţii cercului. În activităţile cercului pot fi incluse:
- vizionarea unor filme documentare
- organizarea unor sesiuni de comunicări ştiinţifice şi referate
- elaborarea unor panouri geografice cu imagini şi citate
- elaborarea unor materiale didactice
- organizarea şi desfăşurarea unei excursii / drumeţii
- organizarea unor expoziţii de fotografii, cărţi, desene, hărţi
- organizarea unor întâlniri cu geografi, oameni de ştiinţă
- elaborarea unei reviste cu conţinut geografic
- organizarea unei seri distractive geografice
Plecând de la precizarea lui Comenius: „Cu cât profesorul instruieşte mai mult, cu atât elevul învaţă mai puţin”, susţinem că existenţa unui cerc de geografie creează doar premisa desfăşurării unor activităţi didactice eficiente şi de calitate. De aceea, este absolut necesar ca la proiectarea activităţilor didactice din cadrul cercului, să concepem demersul didactic astfel încât elevul să fie în centrul activităţii, prin aplicarea unor strategii de învăţare active, printr-o proiectare, organizare şi realizare a unei înlănţuiri de situaţii de predare–învăţare–evaluare oferite elevilor în vederea realizării obiectivelor prefigurate. Situaţiile enumerate mai sus cuprind ansamblul a două categorii de condiţii:
- interne (motivaţii, structură cognitivă ş.a.);
- externe (strategii didactice, stilul pedagogic al profesorului, dar şi condiţii ce ţin de : mijloace de învăţământ, spaţiul, ambianţa ş.a.);
Strategiile didactice de lucru în cadrul cercului trebuie să vizeze:
- implicarea efectivă şi continuă a elevilor în activităţile didactice desfăşurate;
- punerea elevilor în situaţia utilizării unor strategii ştiinţifice de investigare a realităţii, care să conducă la dobândirea unor cunoştinţe şi deprinderi;
- pornirea întotdeauna, în cunoaşterea ştiinţifică şi în formarea unor deprinderi şi abilităţi corecte la elevi, de la concret spre abstract, de la ipoteze spre confirmarea sau infirmarea acestora.
Obiectivele cercului de geografie
O persoană geografic informată cunoaşte şi înţelege :
I. Lumea în termeni spaţiali:
1. Cum să folosim hărţile şi alte reprezentări geografice, instrumente şi tehnologii pentru a achiziţiona, procesa şi transmite informaţia
2. Cum să folosim hărţile mentale pentru a organiza informaţiile despre oameni, locuri şi medii
3. Cum să analizăm organizarea spaţială a oamenilor, locurilor şi mediilor de pe suprafaţa Pământului
II. Locurile şi regiunile
4. Caracteristicile fizice şi umane ale locurilor
5. Că oamenii creează regiuni utilizând complexitatea Pământului
6. Cum experienţa şi cultura influenţează percepţia oamenilor despre locuri şi regiuni
III. Sistemele fizice
7. Procesele fizice care generează modelele geosferelor Pământului
8. Caracteristicile şi distribuţia spaţială a ecosistemelor pe planetă
IV. Sistemele umane
9. Caracteristicile, distribuţia spaţială şi migraţia grupurilor umane pe planetă
10. Caracteristicile, distribuţia spaţială şi complexitatea mozaicurilor culturale de pe planetă
11. Modelele şi reţelele de interacţiune economică de pe planetă
12. Procesele istorice, clasificările şi funcţiile aşezărilor umane
13. Cum forţele de cooperare sau conflict dintre popoare divizează şi controlează regiunile de pe planetă
V. Mediul şi societatea
14. Cum acţiunile oamenilor schimbă mediul fizic
15. Cum sistemele fizice afectează sistemele umane
16. Schimbările care se produc în înţelegerea, utilizarea, distribuţia şi importanţa resurselor
VI. Utilizarea geografiei
17. Cum să folosim geografia pentru a interpreta trecutul
18. Să aplice geografia pentru a diagnostica prezentul şi a planifica viitorul
:bd
RăspundețiȘtergere